עקב העלייה במחיר רכישת רכב יוקרה, ובהמשך לאינפלציה ולעליית המחירים הכללית במשק ובשוק הרכב בכלל, תוכלו למצוא כאן טיפים בנוגע לחיסכון בעלות הרכב. אני אתחיל עם 10 טיפים לחיסכון בעלות הרכב משלי שאולי יעזרו לכם.
אז יאללה, בואו נתחיל:
- העלות המרכזית של הרכב היא ירידת הערך שלו בשנים הראשונות, במיוחד בישראל עם מיסי קנייה מטורפים על רכבים. כיוון שאין הבדל מהותי בין רכב "חדש מהניילונים" לבין רכב בן 3-4 (ואף יותר מכך) עם קילומטראז' סביר, יש יתרון גדול ברכישת רכב יד שנייה.
- יד שנייה עם אמא ואבא: יש אפשרות לרכוש רכב יד שנייה מחברות הליסינג/טרייד-אין שכולל אחריות לשנה-שנתיים (לפחות על גיר ומנוע), בדיקה במכון, שפצורים ותיקוני פחחות. ככה שהרכב נראה ומרגיש כמעט כמו חדש, יש למי לפנות, ואין את החשש של רכישת "חתול בשק" מאדם פרטי.
- יד שנייה עם ליווי: יש היום מומחי רכב שעוזרים לרוכשים לאתר רכב יד שנייה המתאים עבורם, תוך ביצוע בדיקה ואיתור תקלות. תבחרו מישהו עם המלצות בתחום, רצוי של אנשים שאתם מכירים.
- טריק "הרכב השני": מכירים את התפיסה שרכב אחד, שמשמש עבור הנסיעות המרכזיות, צריך להיות "מפנק", ועבור הרכב השני אפשר להסתפק ברכב זול וקטן יותר? כפי שראינו בפוסט הקודם, רכבים "מפנקים" לא באמת תורמים לתחושת האושר לרוב האנשים, אז כתלות בצורך שלכם להחזיק שני רכבים, תשקלו להחזיק רק "רכב שני" או "שני רכבים שניים".
- חשיבות משנית לעובדים מהבית: אני ואשתי למשל עובדים מהבית, וזקוקים לרכב בתדירות נמוכה, ובעיקר לנסיעות קצרות. יש לנו רק "רכב שני קלאסי" – פיג'ו 207 שנת 2010 (שנרכש ב-2014 עם 7,000 ק"מ בלבד). אז נכון, הוא קצת צפוף לנסיעות שכוללות את הילדים וציוד/מזוודה, והוא לא מפנק, אבל בשביל המעט שאנחנו נוסעים אנחנו מרגישים שחבל בכלל על ההתעסקות של להחליף אותו.
- החזר הלוואה בלי לבדוק ריבית: צרכנים רבים לוקחים מימון לרכב בלי לבדוק את גובה הריבית, תוך הסתכלות על גובה ההחזר בלבד. הם אומרים לעצמם "אין לי בעיה לשלם 3,000 לחודש, אבל יש לי בעיה להוציא עכשיו 200,000 ₪ על רכב חדש". מימון הוא לא טריק – אתם משלמים את כל העלות גם אם אתם לא מרגישים את הכאב של הוצאה חד פעמית גדולה, ואם הריבית גבוהה אז אתם משלמים גם תוספת נכבדה.
- התמקדות במימון והתעלמות מירידת ערך: אם אתם לוקחים מימון זול על רכב "0 קילומטר" אתם עדיין סופגים את כל ירידת הערך, שהיא כאמור העלות המרכזית של הרכב. עד לפני כשנה (למיטב ידיעתי) ניתן היה לקחת מימון רק על רכבים חדשים, אבל לאחרונה נתקלתי בפרסומים של חברות הליסינג/טרייד-אין על מימון גם לרכבי יד שנייה, מה שמאפשר לקבל מימון מבלי לספוג את ירידת הערך הגדולה של השנים הראשונות.
- מימון גם כשיש כסף: צרכנים מודעים מעדיפים לקחת הלוואה לרכישת רכב בריבית נמוכה למרות שיש להם כסף לרכישת הרכב, מתוך מטרה שהכסף הפנוי יושקע/יישאר מושקע וייצר תשואה. העניין הוא שזה בכלל לא בטוח! אם נשקיע באפיק סולידי יחסית לא בטוח שנרוויח יותר מהריבית על ההלוואה. אם נשקיע במדדי מניות, כיוון שהלוואות לרכישת רכב הן לרוב לפרקי זמן קצרים-בינוניים, אז ישנה אי וודאות בנוגע לתשואה. בהשקעה לפרק זמן של 5 שנים למשל, במרבית המקרים נזכה לתשואה חיובית אך זה יש 11% סיכוי לצאת בתשואה שלילית, וכיוון שטווח התשואות האפשריות גדול יחסית, גם עם תשואה חיובית קטנה לא בטוח שנכסה את הריבית על ההלוואה, במיוחד עכשיו אחרי שהריבית במשק עלתה. אין ארוחות חינם, יש רק מתאם בין סיכון לבין סיכוי.
- העדפת רכב חשמלי: טרנד הרכבים החשמליים צובר תאוצה וזה טוב לסביבה וחוסך בעלויות הדלק. יחד עם זאת, רכבים חשמליים הם חדשים יחסית ויש היצע יחסית מוגבל של רכבים חשמליים יד שנייה, כך שקשה יותר להתחמק מירידת הערך של השנים הראשונות. בנוסף, כדי שהעלות העודפת של הרכבים החשמליים תצדיק את החיסכון בדלק, צריך לנסוע יותר מהממוצע. בצעו סימולציה אם זה באמת המצב אצלכם.
- משך האחזקה ותדירות ההחלפות: רכבים היום אמינים הרבה יותר מבעבר, ויכולים להחזיק שנים רבות, לכן אין באמת צורך להחליף רכב כל 3-4 שנים כפי שהיה נהוג בעבר. כך חוסכים גם בספיגה של ירידת הערך, וגם זמן רב והתעסקות בעצם החיפוש וההחלפה. מנגד, ברכבים חדשים יותר יש שיפורי בטיחות כאלה ואחרים.