מה קרה למניית בואינג בשנים האחרונות והאם כדאי לרכוש אותה עכשיו? מניית בואינג (Boeing) במשך שנים ארוכות הייתה אחת המניות היותר "סקסיות" שהיו בשוק והמניה עלתה במאות אחוזים במשך שנים ארוכות עד לתאריך מרץ 2019. ממרץ 2019 מניית החברה הייתה בצלילה חופשית כמו חלק מהמטוסים שלה (אני כותב את זה בצער רב כמובן) וירדה כמעט 80% מהגבוה שלה עד מרץ 2020. משם החלה להתאושש וחזרה להתרסק שוב פעם למעט השלושה חודשים האחרונים שבהם המניה פתחה מבערים למעלה.
איך מניה שהייתה הכי חזקה במדד הדאו ג'ונס ירדה ככה מנכסיה?
אז ככה: משנת 2015-2021 הכנסות החברה רק צנחו כלפי מטה (למעט שנת 2018), לא צריך להיות חכם כדי להבין ששום משקיע לא אוהב לראות ירידה בהכנסות במשך כל כך הרבה שנים, להפך רוצים לראות גידול קבוע ויציב בהכנסות. הכנסות החברה בשנת 2015 עמדו על 96B ואת שנת 2021 היא סיימה אם הכנסות של קצת יותר מ-62B. אם אנחנו מחברים את ההכנסות של שלושת הרבעונים של שנת 2022 ונוסיף את הצפי לרבעון האחרון נגיע להכנסות של כ-63B שזה לא כל-כך מעודד אבל לפחות מגמת הירידה נעצרה (לפחות לעכשיו).
לחברה יש שלושה מגזרים עיקריים שבהם היא פועלת:
- מטוסים מסחריים כמו שכולנו מכירים וטסים איתם כל יום.
- הגנה, חלל ואבטחה שכולל מסוקים, מטוסי תובלה, מטוסי רד-הוק, מזל"ט ועוד.
- שירותים גלובליים.
בדוחות החברה של Q3 2022, אפשר לראות שהחברה הכניסה 6.2B ממגזר מספר 1, הכניסה 5.3B ממגזר מספר 2 והכניסה 4.4B ממגזר 3. מה שמצער לראות זה שהחברה מפסידה הרבה כסף בשני המגזרים הראשונים שזה הליבה של החברה ומה שכן רווחי לחברה זה המגזר של השירותים ללא ספק הופתעתי לרעה לראות שהחברה מפסידה כסף בשני המגזרים החזקים שלה. משהו רציני השתבש בחברה בשנים האחרונות ואפשר לראות את זה בהמון נקודות בדוח, למשל הרווח הגולמי של החברה בשנים 2017-2018 עמד בממוצע על 19% מה שהשאיר לחברה הרבה כסף בשורה התחתונה. רווח גולמי בקצרה זה הרווח שנשאר לחברה אחרי כל העלויות ייצור וככל שהרווח הגולמי שלנו יותר גבוה ככה סבירות יותר גבוהה שישאר רווח "בכיס". בשנת 2019 הרווח הגולמי של החברה התרסק ל-6%, בשנת 2020 היה שלילי ובסוף שנת 2021 עמד על 4.9%.
דרך אגב, אתם זוכרים מתי המניה התחילה להתרסק? אמרנו מרץ 2019 שזה בדיוק השנה שבה הביצועים הפיננסים של החברה החלו להתדרדר.
האם חל שיפור בשנת 2022? לאור שלושת הרבעונים הראשונים של החברה הרווח הגולמי עומד על 3.5% שזה ממש אבל ממש לא מעודד ועוד מעט תבינו למה. כאשר הרווח הגולמי נמוך זה לא משאיר הרבה מקום לרווחיות ואפשר לראות שבשנים 2019-2021 היה לחברה הפסדים תפעוליים רציניים מאוד וכמובן שבשורה האחרונה החברה מציגה הפסדים צורמים, בשנת 2019 החברה הפסידה 630M, בשנת 2020 החברה הפסידה קרוב ל-12B ובשנת 2021 החברה הפסידה קצת יותר מ-4B! אני בטח לא הולך להפתיע אתכם אבל גם את שנת 2022 היא ככל הנראה תסיים עם הפסד צורם של פלוס מינוס 5B.
דעתי האישית
אני אישית מאוד לא מתחבר לסקטור התעופה כי זה סקטור עם רווחיות נמוכה מאוד, אם בכלל. העניין שבואינג זה לא עוד חברה אלא זה סמל של התעשייה האווירית של ארה"ב ולכן תמיד יהיו חוזים גדולים, תקציבים ועבודה. צבר ההזמנות של החברה בתחום המטוסים המסחריים עומד נכון לעכשיו על 381 מיליארד דולר וצבר הזמנות של תחום ההגנה והאבטחה עומד על 55 מיליארד דולר. לחברה קיים הון חוזר חיובי שזה אומר נכסים שוטפים (עד שנה) גבוהים מהתחייבויות השופטות. יש לחברה גירעון שלילי בהון העצמי מה שאומר שיש לך לחברה יותר התחייבויות מאשר נכסים וזה לא מצב בריא.
יש לחברה חוב בסך 57 מיליארד דולר (בטווח הקצר+הרחוק) והיא ניצלה את כל ה"אשראי המסתובב" שיש לה. אשראי מסתובב/מתגלגל זה סוג של אשראי שמאפשר לחברה למשוך כסף, להחזיר אותו ולמשוך שוב. זה אחד מפתרונות המימון הגמישים בשוק והחברה ניצלה את כל ה-12B שהיה לרשותה.
אפשר לרשום עוד הרבה על החברה המרתקת הזאת אבל היה משהו אחד שאותי אישית הלחיץ מאוד. אני שמתי לב שעד כה בשנת 2022 החברה מכרה 328 מטוסים שזה גידול של 36% מאותה תקופה של שנה מקבילה, מרשים, לא? על פניו זה מרשים אבל שעשיתי השוואה בין אותה תקופה לשנה מקבילה ראיתי שההכנסות פר מטוס ירדו בכ-20%! בשלושת הרבעונים של 2022 הכנסות החברה ממטוסים מסחריים עמד על 16.6B ואם אנחנו מחלקים את זה ב-328 מטוסים יוצא שחברת בואינג מכרה כל מטוס במחיר של כ-50 מיליון דולר! באותה תקופה בשנת 2021 הכנסות החברה למטוסים מסחריים עמד על 14.7B ואם אנו מחלקים את זה ב-241 שנמכרו נבין שכל מטוס נמכר ב-61 מיליון דולר! תראו, אני לא יכול לשים את האצבע בדיוק מה הסיבה שבגללה חברת בואינג נאלצה למכור במחירים נמוכים יותר, כנראה שהתחרות גברה וכנראה שהחברה זקוקה לכסף במיידי ולכן היא מוכרת במחיר זול יותר משנה קודמת אבל, אני יכול להגיד לכם שאחד הדברים החמורים ביותר שחברה יכולה לעשות זה להוריד מחירים וזה סחרור שקשה לצאת ממנו.
אני אישית לא הייתי נכנס במחירים האלו למניה למרות צבר ההזמנות העתידי של החברה. הייתי שמח לראות שהרווחיות חוזרת, הייתי שמח לראות שהחוב ירד מה שמאוד מעיק על החברה כי לחברה אין תזרים מזומנים יציב. ברבעון האחרון של החברה היה לה תזרים מזומנים חיובי של כ-3B אבל בשנים 2019-2020 היה לה תזרים שלילי והייתי שמח לראות שגם זה חוזר למגמה. בקיצור למנכ"ל החברה יש עוד המון עבודה לפניו ואם יש למישהו דברים להוסיף אני אשמח לשמוע כי אני עברתי ברפרוף על הדוחות ולא התעמקתי לכל פרט ופרט.
סקירה מעניינת מאוד.
האם לא שווה להשקיע במדד התעופה, ובכך לפרוס את הסיכון?
שלום בניהו,
קודם כל תודה על התגובה.
שנית אם כבר החלטת שכן להשקיע בסקטור הממונף הזה אז בהחלט קיימת עדיפות להשקיע במדד התעופה מאשר לנסות את מזלנו בחברה אחת.