אמאל'ה ואבאל'ה איזו חברה – עליבאבא [BABA]
לאחר מספר אנשים שפנו אליי כדי שאנסה לנתח את חברת עליבאבא אני יכול להגיד שסיימתי אחרי שלושה ימים ולצערי הרב יש לי כאבי ראש מטורפים ועוד אני חושב שעדיין לא הבנתי חצי מהחברה. הכתבה הזאת נכתבה בדם, יזע ודמעות ואני אשמח אם לאות הערכה אני אזכה לתגובות שלכם למטה במידה ואהבתם – וגם אם לא אהבתם כתבו את דעתכם.
יאללה, נתחיל.. עליבאבא
עליבאבא היא חברת אחזקות שהוקמה בשנת 1999 באיי קיימן, כן קראתם נכון, איי קיימן וזאת מכיוון שחוק סיני אוסר על זרים להחזיק בנכסים אסטרטגיים במדינה והחברה לא תוכל להחזיק את הרישיונות שלה במידה וקרן גידור גדולה תרצה לקנות חלק. עליבאבא היא חברה סינית שמאוגדת באיי קיימן והופיעה לראשונה בשווקים בארה"ב. המבנה המורכב של החברה כחברה שלא רשומה בארה"ב מנעה ממנה להיכנס למדד היוקרתי S&P 500, עכשיו אחרי שהבנו את המבנה של החברה אנחנו צריכים להבין כשאנחנו קונים מניה של החברה זה לא באמת מניה כמו שאנחנו מכירים זה ADR American Depositary Receipts – "תעודת פיקדון אמריקאית".
לאחר שחיממנו מנועים אני חושב שאפשר להתקדם לשלב הבא, חברת עליבאבא היא הרבה יותר ממה שחשבתי ואם מבינים לעומק את החברה (מה שעדיין לא הצלחתי) מבינים שזו חברה שמשלבת בתוכה גם את אמזון, גם את אייביי, גם את גוגל, גם את פייסבוק, פייפאל, אובר ועוד. יש בחברה הזאת הכל מהכל והיא פשוט חברה מטורפת וקשה להבנה. החברה הזאת מאפשרת אחסון, שירותי ענן, שירותי משלוחים, שירותי פרסום, מנוע חיפוש, אמצעי תשלום דיגיטליים ומה לא.
החברה דיווחה שהיא סיימה את שנת 2022 עם GMV (סך כל המוצרים שנמכרו) מעל 1.3 טריליון דולר! היה לחברה יעד לשנת 2024 להגיע למיליארד משתמשים שנתיים בסין והיא הגיע ליעד הזה כבר עכשיו. יש לחברה מעל 305 מיליון משתמשים בגזרה הבינלאומית. חברת עליבאבא רוכשת חברות בקצב שאני קונה קוטג' (זה קצב מהיר), חברת באבא רכשה את sun-art שזו חברה עצומה שחולשת על 238 ערים בסין עם 491 "היפרמרקטים" (היפרמרקטים אמור להיות גדול יותר מסופרמרקטים שאנו מכירים), 6 סופרים ו-68 חנויות קטנות. החברה השקיעה בחברת שירותי משלוחים STO Express, החברה רכשה את יוטיוב הסיני לפני מספר שנים בכמה מיליארדי דולרים, החברה השקיעה בפלטפורמת הזרמת וידאו שנקראת Bilibili,
החברה השקיעה ב-Mango Media, החברה רכשה 33% מחברת שירותי תשלומים דיגיטליים – Ant Group שזו חברה שהייתה בבעלותה של באבא אבל הרגולטור הסיני לא בדיוק אהב את זה ולכן הם פיצלו את החברות – זו חברה מפלצתית הרבה יותר מפייפאל. תראו אני יכול להמשיך ככה עוד שעה, אבל אני מניח שהבנתם את הקטע – החברה חולשת על הכל!
לחברה יש 7 מגזרי פעילות שהיא מדווחת עליהם
מסחר בסין, מסחר בינלאומי, שירות צרכנים מקומי, Cainiao (לוגיסטיקה מקומית + בינלאומית), שירותי ענן, מדיה ובידור וחדשנות ויזמות. כאשר הולכים לראות בדוחות החברה מניין ההכנסות שלה רואים אין סוף מקורות הכנסה ואני אפרט חלק מהם: הכנסות מחברי מועדון, שירותי ענן, שירותי לוגיסטיקה, מכירת סחורות, הכנסות מדמי חבר בגין מכירת חבילות ומנויים שמאפשרים "חלונות ראווה", תשלום עבור ביצועים וכו'.
אחרי שסיימנו עם הטיזינג בואו נעבור למספרים
חשוב לי לציין רק לפני שאני אמשיך שמתוך 7 מגזרי הפעילות רק המסחר בסין רווחי מאוד (תופס כ-70% מהכנסות החברה) ושירותי הענן עברו לריווחיות לא מזמן, זהו. תראו הגידול של החברה היה מסיבי מאוד בעשור האחרון, בשנת 2012 החברה דיווחה על הכנסות של 3.1 מיליארד דולר ובסוף 2022 החברה פרסמה הכנסות של 134.5 מיליארד דולר – זה גידול אקספוננציאלי של מעל 4,000%!!!! אלו מספרים שלא קיימים, לפחות לא שאני ראיתי, אחרי גידול כזה אנחנו צריכים להבין שהגידול הולך להימשך אבל בקצב הרבה יותר קטן וזה בדיוק מה שקרה. בחמש שנים האחרונות הכנסות החברה גדלו "רק" בכ-230%, אבל הבעיה היא שההוצאות גדלו בכ-400%. יש מחיר עצום לגידול כזה מסיבי וזה מתבטא בהוצ' שהולכות וגדלות. הרווח הגולמי של החברה מראה מגמת ירידה כבר 5 שנים ועדיין עומד על מספר דו ספרתי של 36.7% שזה אומר שעל כל דולר שהחברה מכניסה נשאר לה רווח גולמי של כמעט .37 סנט.
כמובן שיש לחשב עכשיו את כל ההוצאות התפעוליות שכוללות:
- מו"פ, הוצאות כלליות ומנהלתיות ודגש ענק על הוצאות של שיווק וקידום שעומד על כ-14% מההכנסות.
- רווח תפעולי גם כן מעיד על ירידה ב-5 שנים האחרונות.
- רווח נקי גם כן מעיד על ירידה ב-3 שנים האחרונות, אבל למרות הירידה אני חייב לציין שהחברה מרוויחה המון כסף בשורה התחתונה, יפה מאוד לראות שחברה עם הוצ' כל-כך גדולות עדיין די רווחית. את שנת 2022 היא סיימה עם רווח של 9.8 מיליארד דולר, שנה קודם היא סיימה עם רווח של כמעט 23 מיליארד.
קיים אינדיקטור שנקרא מכפיל הון והוא יחס שמחושב ע"י שווי שוק נוכחי בשווי בעלי המניות של החברה (שווי בספרים של בעלי המניות). למה אני מציין זאת? לפני כשבועיים קרה דבר מעניין מאוד, שווי בעלי המניות שמושקע בחברה היה גדול משווי שוק וזה לא דבר מובן בחברות כאלו, הרי ברוב המקרים אתם תראו ששווי שוק של חברה גדול משווי בעלי המניות מכיוון ששווי שוק מגלם בתוכו תזרים מזומנים עתידי ושפע הזדמנויות. אנחנו מצפים שהמכפיל יהיה מעל 1 וכדוגמא אני אתן את חברת אמזון: נכון לרגע כתיבת הפוסט שווי שוק של חברת אמזון עומד על 977 מיליארד דולר ושווי בעלי המניות עומד על כ-138 מיליארד דולר. אם מחלקים את שווי שוק בשווי בעלי מניות נקבל מכפיל הון קצת יותר מ-7, מה שאומר ששווי שוק של אמזון נסחר פי 7 משווי בעלי המניות. לאייבי יש מכפיל הון של 5 ואילו חברת עליבאבא נסחרה לכמה ימים בודדים בלבד ביחס של פחות מ-1, מה שאומר ששווי בעלי המניות היה גדול משווי חברה. שווי בעלי המניות עמד על 170 מיליארד בזמן שהחברה נסחרה בשווי של כ-155 מיליארד דולר.
אני לא מחזיק במניית החברה, החזקתי אותה בעבר הרחוק למשך 3 שנים ומכרתי. אני לא מתכוון לרכוש אותה נכון להיום אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר במפלצת סינית שתגיע עוד כמה שנים לטופ 5 הגדולות בעולם. כל מה שרשמתי זו דעתי האישית בלבד וכמובן חייבים לקחת בחשבון שהממשל בסין יושב חזק מאוד על חברות הטכנולוגיה וזה נתון חשוב מאוד שאי אפשר להתעלם ממנו. בסין אין להם שום סנטימנטים למיליארדים בשונה מארה"ב, בבחירות האחרונות בארה"ב חזינו בבחורים בגילאי 40 כמו מארק צוקרברג וג'ק דורסי סותמים את הפה לדונלד טראמפ דאז נשיא המעצמה הגדולה בעולם ואילו בסין, מנכ"ל עליבאבא זרק עקיצה קטנה אל עבר הממשל ומאז הוא נעלם כאילו לא היה.
מקווה שהקריאה הייתה מהנה כי הכתיבה לא הייתה כל כך מהנה.
סקירה המעמיקה ומעניינת, תודה!
תודה רבה על התגובה. אנחנו מאוד שמחים שהסקירה עזרה לך.