אני מניח שרובכם מכירים את רשת "MAX – כאן קונים בכיף" ואם עדיין לא הכרתם אני מאמין שתכירו בקרוב. רשת "מקס" עוסקת במסחר קמעונאי באמצעות רשת חנויות "דיסקואנט", ונכון לסוף הרבעון הראשון של 2023 החברה מונה 59 סניפים.
יש לחברה מגזר פעילות אחד שכולל מכירה של מוצרי פלסטיק, הלבשה, כלי עבודה, צעצועים, מוצרי יצירה, כלים למטבח ועוד אין ספור פריטים. אומנם יש לחברה מגזר פעילות אחד אך היא מחלקת אותו לחנויות גדולות וחנויות קטנות.
- חנויות גדולות נקראות בשם MAX.
- חנויות קטנות נקראות בשם MINI MAX.
החברה הוקמה בשנת 2004 ע"י אורי מקס ובמהלך השנים החברה שינתה את שמה אך בשנת 2020 החזירה את שמה לשם המקורי. בתאריך ה-17.09.20 מניות החברה החלו להיסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב.
היעדים של החברה:
- לפתוח 3-5 סניפים בשנה, לטענת החברה הרחבת רשת החנויות עשויה להגדיל את שולי הרווח התפעולי.
- להערכת החברה בחנויות החדשות שיפתחו יש צפי להחזר השקעה תוך 3-4 שנים.
- החברה עשתה צעד משמעותי מאוד ברבעון הנוכחי וזה פתיחת סניף בעיר בראגה (פורטוגל) בשטח של 2,200 מ"ר ברוטו עם שותפה מקומית וחזקה בשם "פורטרה".
- המימון הראשוני בסך 5 מיליון אירו ו-87.5% מגיע מרשת MAX ואת ה-12.5% הנותרים מהשותפה המקומית.
- החברה מתכוונת לפתוח סניף נוסף בפורטו והיא טוענת שפורטוגל זה יעד שבו הצרכן אוהב מוצרי "דיסקואנט" ויש להם דריסת רגל עם שותף מקומי חזק.
חייב לומר שזה צעד נועז מאוד של החברה כי פתיחת חנות במדינה אחרת זה סיפור בפני עצמו וההיסטוריה מלאה בסיפורים על רשתות גדולות שלא צלחו במדינות זרות. דוגמא לכך יש מאחת המתחרות של MAX, רשת DAISO שנכנסה לארץ ב-2018 ובשנת 2021 הודיעה שהם סוגרים את כל הסניפים ועוזבים.
דברים נוספים על הרשת:
חשוב לדעת ש-60% ממוצרי החברה נרכשים מחו"ל בפרט מהמזרח הרחוק, והחברה מייבאת את המוצרים באופן ישיר ללא תיווך מה שמאפשר לה הוזלת עלויות. כ-91% מהכנסות החברה מגיעות מהחנויות הגדולות שגודלן נע בין 2,000-5,500 מ"ר. החברה טוענת שגם בזמני משבר הצרכן יעדיף לרכוש אצלה כי יש לה מה שנקרא Value-for-money. החברה הקימה מועדון חברים שנקרא "החברים של מקס" שלא כרוך כרגע בתשלום אלא רק בפרטים אישיים של הלקוח. מועדון זה מציע מבצעים מפעם לפעם למרות שהחברה לא דוגלת במבצעים כי מוצריה כבר זולים מאוד.
מי המתחרות של החברה?
יש רשתות רבות שנמצאות במגזר הדיסקואנט וביניהן רשת "זול סטוק" שהשליטה בה מוחזקת ע"י יוחננוף. רשת הסטוק, רשת דן-דיל, רשת ג'מבו סטוק ועוד רשתות בינלאומיות אשר קבוצת פוקס היא הזכיינית שלהן. כמובן שאי אפשר להתעלם מהמפלצות שכולנו מכירים: אמזון, עליאקספרס ו-EBAY.
בואו נעבור למנה העיקרית, ה-מספרים לשנת 2022:
- הכנסות לשנת 2022 הסתכמו קצת יותר ממיליארד שקל, גידול של 7.4% משנה קודמת.
- רווח גולמי הציג שיפור של 10.3% משנה קודמת ל-418 מיליון ושיעור הרווח הגולמי השתפר ב-1.1% ל-39.9% מהמחזור.
- ירידה ברווח התפעולי ב-4.1% ל-123.5 מיליון, ושיעור הרווח התפעולי ירד ב-1.4% ל-11.8% מהמחזור. הירידה נבעה בעיקר מגידול בהוצאות שכר, הוצאות פרסום ושיווק.
- כמו כן הייתה עלייה בהוצאות ארנונה ושכר בסניפים החדשים ביחס לשיעור הוצאות אלו בסניפים האחרים.
לאחר הכנסות\הוצאות מימון ולאחר מיסים על הכנסה בסך 27 מיליון שקל נשאר לחברה רווח נקי של 77.7 מיליון שקל שזה 7.4% מהמחזור.
ירידה של 6.2% מהרווח הנקי של שנה קודמת, הקיטון בגלל ההוצ' התפעוליות.
החברה שילמה דיבידנד בסך 40 מיליון שקל לבעלי מניות החברה, החברה שילמה דיבידנד בסך 13.3 מיליון לבעלי זכויות שאינן מקנות שליטה ובנוסף החברה ביצעה רכישה עצמית בסך 19.9 מיליון שקל.
מה מצב המאזן של החברה?
יש לחברה מאזן חזק וסך הנכסים עומד על 995 מיליון שקל לעומת סך התחייבויות שעומד על 781 מיליון שקל. תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של החברה קפץ ל-201 מיליון שקל מ-37 מיליון בשנה שעברה הודות למימוש מלאים שנרכשו במסגרת הצטיידות החברה בתקופות קודמות על מנת לצמצם את השפעת השיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית על רקע משבר הקורונה.
יש לחברה נכון לסוף 2022 2,024 עובדים ונכון לסוף הרבעון הראשון של 2023 יש לחברה קצת מעל ל-60,000 מ"ר שהיא שוכרת (לחברה אין מקרקעין בבעלותה).
יש עוד המון מה לרשום לגבי הרשת המעניינת הזאת ואני אמשיך בפוסט הבא במידה וזה מעניין אתכם. החברה פרסמה לפני מספר ימים את תוצאותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2023 ובפוסט הבא אני אמשיך לפרט ולרדת יותר לעובי הקורה.