ביום חמישי האחרון חברת PayPal דיווחה על תוצאותיה ל-Q4 של שנת 2022 והיו לא מעט דברים מעניינים. לפני שנעבור למספרים אני רוצה לומר שהחברה פרסמה שהמנכ"ל יפרוש מתפקידו לאחר 8 שנים (הוא ימשיך לכהן בדירקטוריון.
בואו נתחיל עם המספרים לרבעון הרביעי (Q4) שנת 2022
הכנסות החברה גדלו ב-7.2% ל-7.4B (הכנסות שיא של החברה ולראשונה החברה הכניסה יותר מ-7B ברבעון). למרות שיא הכנסות ברבעון אפשר לראות האטה בצמיחה לעומת רבעון מקביל של 2021 שראינו צמיחה של 13%. האטה בהכנסות זה לא משהו מפתיע בתקופה של היום ואנחנו ראינו את זה בכל החברות הגדולות.
רווח תפעולי טיפס ל-1.2B שזה גידול של 18.5% מרבעון מקביל של 2021 ואפשר לראות שהרווחיות התפעולית טיפסה ל-16.8% מ-15.1% שזה חיובי מאוד. הרווח הנקי עלה ל-921M שזה גידול של 15% מרבעון מקביל וזה גם כן נתון חיובי.
חברת פייפאל 2022
בואו נעבור לתמונה רחבה יותר ונראה את המספרים לכל שנת 2022:
- הכנסות החברה טיפסו ב-8.5% ל-27.5B וגם כאן אפשר לראות האטה בצמיחה משנה קודמת ששם ראינו צמיחה של כ-18$.
- רווח תפעולי ירד בכ-10% ל-3.8B גם בגלל ארגון מחדש וגם בגלל עלויות שגדלו בהוצ' עסקה.
- רווח נקי ירד ב-72% גם בגלל הוצ' מימון שהיו כמעט פי 3 ממה שהחברה שילמה שנה שעברה.
- חובות קודמים – בשנת 2021 החברה שילמה 361M על חוב שקיים לה ובשנת 2022 היא שילמה 1.7B על החוב.
- תשלום מסים – בנוסף מה שהקטין את הרווח הנקי היה תשלום מס של כמעט מיליארד דולר שלא היה שנה שעברה.
אז נכון הרווח הנקי ירד בכ-70% אבל לא בגלל סיבות לא טובות.
עוד קצת מספרים
אחרי שהחזקתם מעמד עד כאן הגיע הזמן לעבור לדברים קצת יותר מעניינים:
יש לחברה נתון חשוב מאוד שנקרא TPV שזה Total Payment Volume, סך כל העסקאות שנעשו תחת הפלטפורמה של החברה הגיע לסך של 1.36T והראה צמיחה של 9% (גם כן האטה משנה קודמת שבה ראינו צמיחה של 31%). ככל שיותר כסף יעבור דרך הפלטפורמה ככה יהיה לה יותר קשה להציג צמיחה כי אלו מספרים מטורפים.
אי אפשר להתקדם בלי לדעת כמה משתמשים חדשים החברה צירפה וכמה יש לה בסה"כ, נכון לשנת 2022 לחברת PYPL היו פאקינג 435 מיליון לקוחות שזה גידול של 2% משנה קודמת – במספרים נוספו לחברה 8.6 מיליון לקוחות בשנת 2022. גם כאן יש לנו האטה כי בשנת 2021 נוספו לחברה 48.9 מיליון משתמשים חדשים ובשנת 2020 נוספו לחברה 72.7 מיליון משתמשים חדשים!!! חשוב מאוד לציין שחלק מהגידול המסיבי של החברה בשנים 2020-2021 היה בעקבות רכישת חברות כמו Paidy (חברת תשלומים יפנית) ואת חברת Honey שהוסיפו לחברה כמות גדולה מאוד של משתמשים חדשים.
נתון נוסף חשוב מאוד הוא מספר העסקאות שהתבצעו תחת הפלטפורמה, בשנת 2022 התבצעו 22.3 מיליארד עסקאות שזה גידול של 16% משנה קודמת שבה ראינו צמיחה של 25%.
קיים נתון שנקרא TPA וזה כמות העסקאות פר חשבון וכאן היה נקודה מאוד מעניינת, למרות שאנחנו רואים האטה בצירוף משתמשים חדשים אנחנו רואים גידול בכמות העסקאות של כל לקוח שכבר קיים. ברבעון Q4 2022 ראינו שבממוצע בוצעו 51.4 עסקאות לכל חשבון פעיל וזה משהו מאוד מעודד כי גם רואים שהלקוחות מביעים אמון שלם במערכת.
אני אישית חושב שהגידול העתידי של החברה יהיה בזכות רכישת חברות אחרות שיוסיפו לחברה מאגר עצום של משתמשים ופייאפל לעומת המתחרות שלה זו חברה שיכולה להרשות לעצמה את זה. בשנת 2013 פייפאל עשתה רכישה מדהימה והיא רכשה את venmo שזו חברה של שירות תשלומים לנייד. פייפאל שילמה בזמנו 800 מיליון דולר על venmo וכיום שווי סך כל העסקאות שנעשות דרך venmo חצו את ה-245 מיליארד דולר! ז"א אם רשמתי מקודם ש-TPV של פייפאל הגיע ל-1.36T מתוך זה 245B בזכות venmo. דרך אגב לפני כשנה השימוש ב-venmo נכנס באמזון. אם הגעתם עד לכאן אז כל הכבוד לכם, אנחנו לקראת הסוף.
מה פייפאל עושה עם כל הכסף שהיא מרוויחה?
בשנת 2016 התבצע הפיצול של פייפאל מחברת EBAY וזה מה שהיא עשתה בכסף… משנת 2016-2022 החברה רכשה מניות של עצמה ב-16.1B (בשנת 2022 רכשה מניות של עצמה ב-4.2B) ובנוסף היא הודיעה שבשנת 2023 היא תרכוש מניות של עצמה ב-75% מה-FCF שזה תזרים מזומנים חופשי. לחברה יש הוצ' הון מאוד נמוכות, מהנמוכות שראיתי מה שמאפשר לה לרכוש מניות של עצמה ב-70%-80% מה-FCF.
החברה רכשה חברות בשנים 2016-2022 בשווי של כ-12 מיליארד דולר ובין היתר היא רכשה את החברות שציינתי מעלה ואת Zettle, Hyperwallet, Braintree ועוד. חברת פייפאל מייצרת תזרים מזומנים חופשי יפה מאוד משנה לשנה והוצ' ההון שלה נשארות די יציבות ונמוכות מה שמאפשר לחברה להמשיך לרכוש מניות של עצמה ולנסות לרכוש חברות בעתיד עם פוטנציאל גדילה מסיבי.
בשנת 2020 החברה החלה עם Buy Now Pay Later והיא רואה שם גידול עצום, מההנפקה של השירות הזה PYPL הנפיקה הלוואות בסך של 200 מיליון דולר ל-30 מיליון לקוחות. גידול של 160% לסך עסקאות בשווי של 20.3B וגידול של 200% במספר העסקאות שבוצעו.
לסיכום
אני יודע וגם החברה יודעת שהיא כבר לא חלוצה בתחום ויש לה מתחרות כמו אפל-פי, גוגל-פי, אמזון-פי ועוד אבל לפי הנתונים שהיא מציגה, החברה עדיין שולטת בנתח גדול של השוק.
יכולתי להמשיך לכתוב עוד הרבה אבל הגזמתי, אם אהבתם תרגישו בנוח לכתוב תגובה למטה!