רויאל קריביאן אינטרנשיונל היא חברת ספנות המספקת שייט תענוגות ברחבי העולם. לפני שאני אמשיך עם הפוסט מאוד חשוב לי לציין שאני אישית לא התחברתי מעולם לסקטור התעופה ולסקטור הספנות מכיוון שאלו סקטורים ממונפים מאוד שלרוב מתגלגלים עם כסף שלא שלהם (אין עם זה בעיה, עד שיש).
על החברה רויאל קריביאן (Royal Caribbean)
לחברה יש צי מרשים של 64 ספינות ששטות ל-1,000 יעדים בעולם, נכון לחודש ספטמבר 2022 החברה דיווחה שהיא הזמינה עוד 10 ספינות. כדי שנוכל להבין לעומק את כל התמונה אני אצטרך לחלק את הפוסט לשלושה חלקים:
- לפני COVID
- בזמן ה-COVID
- ביציאה מה-COVID
בשנים 2017-2019 היה לחברה צמיחה נאה של כ-10% כל שנה ובשנת 2019 החברה הגיעה להכנסות שיא של כל הזמנים כ-11B (עיגלתי מעט למעלה). באותם שנים שציינתי שיעור הרווחיות הגולמית של החברה עמד על כ-43.8% ושיעור הרווח התפעולי עמד על כ-19.5%.
מה הכוונה לרווח תפעולי?
רווח תפעולי זה מה שנשאר לחברה אחרי ששילמה משכורות הנהלה, שיווק, ביטוחים, מו"פ (מחקר ופיתוח) ועוד.
מה נשאר לנו בשורה התחתונה?
בשנת 2019 שהייתה שנת שיא של החברה נשאר לה "בכיס" 1.9B שזה 17% מהכנסות החברה. אם נחשב ממוצע של השנים שציינתי הוא עומד על 18% ואני חייב לעצור לרגע ולהגיד שאני מופתע לטובה! מגזר הספנות לפחות על סמך החברה הזאת הרבה יותר ריווחי מסקטור התעופה – מצטער שעשיתי השוואה בין הסקטורים.
ואז הגיע הקורונה
אלו היו שנים יפות של החברה ואז הגיע הקורונה והעולם עצר מלכת כולל חברת "רויאל". בשנת 2020 החברה הפסידה 5.8B ובשנת 2021 החברה הפסידה 5.2B. חברים, להפסיד בשנתיים סכומים כאלו זה לא דבר של מה בכך. עד כמה שהופעתי מרווחיות החברה יהיה לה מאוד קשה להשלים את הפער. החוב של החברה גדל בצורה אקספוננציאלית (איזו מילה מעצבנת), אם בשנת 2017 החוב של החברה עמד על כ-7.5B בסוף הרבעון השלישי של 2022 החוב תפח ל-23.3B!. זה חוב רציני מאוד שמעיק על החברה.
החברה התחייבה לכל הלווים שלה ובלי עין הרע יש לחברה כמות מטורפת של לווים שהיא לא תרכוש מניות של עצמה ולא תשלם דיבידנד בשנים הקרובות עד שיתאפשר לחברה. "נו שטויות, החברה תשלם את החוב, ארה"ב לא תתן לחברה לקרוס…" חוב כזה רציני זה ממש לא צחוק והחברה מנפיקה אג"ח בריביות מטורפות רק כדי לממן אג"חים קודמים. רוצים דוגמא ? "כןןןן"
הנפקה לבורסה של אג״ח
באוגוסט 2022 החברה הנפיקה אג"ח בשווי של 1.15B בריבית של 6% כדי לממן אג"ח שכבר הונפק בשווי של 800 מיליון בריבית של 4.25% ו-350 מיליון בריבית של 2.875%. אתם קולטים עד כמה הריבית הגבוהה פוגעת בחברות שמתקיימות על חוב? באותו חודש (אוגוסט 2022) החברה הנפיקה אג"ח נוסף בשווי של 1.25B בריבית של פאקינג 11.625%!! כן, אתם קראתם נכון. החברה הנפיקה אג"ח בריבית של 11.625%, הקאץ' באג"ח הזה שהוא לא מאובטח. מה זה אג"ח לא מאובטח? זו הלוואה שאינה מובטחת בנכסי המנפיק.
בשנת 2021 החברה הנפיקה 16.9M מניות בשווי של 1.5B (מזלה של החברה שהיא הנפיקה יחסית במחיר נוח של כ-88$ למניה). יחס חוב-הון עלה בקיצוניות מה שמערער את יציבות החברה, יחס חוב -הון (D/E) אומר שאנחנו לוקחים את סך ההתחייבויות ומחלקים אותם בהון בעלי המניות. בשנת 2018 יחס זה עמד על 1.5, מה שאומר שעל כל דולר של בעלי המניות יש 1.5$ של חוב, בשנת 2020 זה עלה ל-2.7 ובסוף 2021 זה הגיע כבר ל-5.3 מה שאומר שעל כל דולר שיש לבעלי המניות יש 5.3$ חוב.
בסוף ספטמבר 2022 יחס זה הגיע ל-9.4 וזה מראה לנו שהולך להיות לחברה שנים מאתגרות מאוד. החברה מנפיקה מניות, מגלגלת וממחזרת חוב בריביות גבוהות (נכון לעכשיו) ועושה כל מה שרק אפשר כדי להמשיך ולשוט.
בשנת 2021-2022 הכנסות החברה החלו לעלות והיא ככל הנראה תסיים את שנת 2022 עם הכנסות של 8.8B אבל בכל מקרה החברה תסיים את השנה עם הפסד של כ-מיליארד דולר. מחיר הדלק החל לרדת בחודשים האחרונים מה שמטיב מעט עם החברה, אבל עדיין אתם רואים שהחברה במצב לא פשוט בכלל ויהיה מאוד מרתק לראות מה יהיה איתה בהמשך.
סיכום
הופתעתי מאוד מרווחיות החברה בשנים שקדמו ל-COVID אבל היא קיבלה פטיש של 200 קילו על הראש. החברה תהיה עסוקה בשנים הקרובות במימון החוב או מיחזור החוב ואף על פי שהופתעתי לטובה מהחברה היא במצוקה! תזרים מזומנים של החברה לפני COVID עמד בשנים האחרונות בין 3-4 מיליארד דולר, אבל ברגע שנוריד את הוצאות ההון של החברה אנחנו נראה שלא נשאר לחברה המון כסף מהפעילות השוטפת שלה מה שעוד יותר מקשה על המצב שלה.
אשמח לשמוע מה דעתכם בתגובות למטה?