מידע על חברת ספוטיפיי Spotify לשנת 2025 - בואו נצא לדרך!

מתחילת 2023 מניית SPOT נסקה ממחיר של כ-80$ לכ-480$. ריצה מדהימה של כ-550%!! באותה תקופה שווי החברה זינק מכ-15B לכ-95B. בואו ננסה להבין ביחד מה גרם לזינוק המטאורי של החברה בשנים 2023-2024.

מי את' חברת ספוטיפיי?

החברה נוסדה ב-27.12.2006 בשטוקהולם, שבדיה. מייסדי החברה הם: דניאל אק ומרטין לורנצטון שמחזיקים בשליטה משמעותית בזכויות ההצבעה של החברה. דניאל אק מחזיק 30.5% ואילו מרטין לורנצטון מחזיק ב-42.7%. ספוטיפיי הונפקה לציבור ב-3 באפריל 2018 בבורסת ניו יורק (NYSE).

מה המשימה של החברה?

"לשחרר את הפוטנציאל של היצירתיות האנושית על ידי מתן הזדמנות למיליון אמנים לחיות מאומנותם, ולמיליארדי מעריצים ליהנות ולהיות השראה מתוכן יצירתי."

איך ספוטיפיי שינתה את תעשיית המוזיקה?

החברה הבינה שמודל מבוסס עסקה כבר לא רלוונטי ולכן היא פועלת עם מודל מבוסס גישה. בעבר היו קונים שירים\אלבומים ואילו ספוטיפיי מאפשרת גישה בלתי מוגבלת למוזיקה בתשלום חודשי.

כמה מנויים יש לחברה?

נכון לסוף הרבעון השלישי של 2024 היה לחברה כ-640 מיליון מנויים כאשר כ-250 מיליון הם מנויי פרימיום (בתשלום) והשאר מנויים חינם (נתמך פרסומות). כ-88% אחוזים מהכנסות החברה מגיעות ממסלול הפרימיום ולכן חשוב מאוד לחברה לספק גישה חינמית (אומנם מוגבלת) לפלטפורמה שלה כדי שיותר ויותר משתמשים יעברו למסלול הפרימיום.

מה החברה מציעה?

לחברה יש קטלוג שכולל יותר מ-100 מיליון שירים, מעל 6 מיליון פודקאסטים וכ-350,000 ספרי אודיו.

האם העתיד של ספוטיפיי ורוד?

נכון לעכשיו הכל נראה ורוד, המניה טסה, ההכנסות גדלות במספרים דו ספרתיים ושנת 2024 הולכת להיות השנה הראשונה שבה החברה תסיים עם רווח נקי, לא סתם רווח אלא רווח של כ-מיליארד דולרים!

התלות של ספוטיפיי!

כאשר אנחנו מעוניינים להשקיע בחברה אנחנו מחויבים להתבונן בטוב, ברע ובמכוער. אנחנו צריכים לסרוק את החברה בעיניי רנטגן כדי לראות מעבר למספרים המרשימים. חברת ספוטיפיי תלויה ב-Big Three:

1. Universal Music Group.
2. Sony Music Entertainment.
3. Warner Music Group.

מדובר בשלוש חברות המוזיקה הגדולות בעולם אשר שולטות ברוב התוכן המבוקש ביותר בספוטיפיי. נכון לסוף 2023 כ-74% מכלל הסטרימינג הגיע מאותם גופים שציינתי. אותן חברות עלולות להטיל חסמים, לדרוש תמלוגים גבוהים או לבטל הסכמים. מה גם צריכים לקחת בחשבון שספוטיפיי משלמת תמלוגים על כל מה שמושמע במסלול החינמי. בשנים האחרונות ספוטיפיי נותנת דגש חזק מאוד על פודקאסטים כדי לא להיות תלויה רק בחברות המוזיקה.

תלות נוספת של החברה היא ב"ספקי השירות"!

Spotify מסתמכת על PayPal כולל (Braintree) ו-Adyen כגורמי צד שלישי לעיבוד תשלומים. הסתמכות בשני ספקים עלול להיות מסוכן הן מבחינת תקלות והן מבחינת הפסקת עבודה. החברות הגדולות שאנו מכירים כמו אפל, עליבאבא, גוגל, אמזון הקימו מערך תשלומים משלהן ולכן יש להן גמישות רבה יותר. יש המון מה לרשום על החברה המרתקת הזאת ולכן אני אפצל את הפוסט לשניים-שלושה חלקים.

פרק 2 על חברת ספוטיפיי

בפרק זה נבחן את ההיבטים המרכזיים של הדוחות הכספיים: הכנסות, הוצאות, רווחים, התחייבויות, נכסים, ומדדי תפעול חשובים. חברת ספוטיפיי פועלת באמצעות מודל הכנסות דו-צדדי: מצד אחד, היא מניבה הכנסות ממנויי הפרימיום, ומצד שני, היא מייצרת רווחים מהצגת מודעות במסגרת המסלול החינמי שלה. שילוב זה מאפשר לה לגוון את מקורות ההכנסה שלה ולשמור על איזון בין הגדלת בסיס המשתמשים לבין יצירת רווחיות.

בואו נתחיל עם דוח רווח והפסד של חברת ספוטיפיי

הנתונים שאציג מבוססים על השנים 2019-2023, עם התייחסות גם לשלושת הרבעונים הראשונים של 2024 (מאחר ש-Q4 של 2024 טרם פורסם).
  • הכנסות החברה צמחו בכ-96% במהלך חמש שנים, מ-6.7 מיליארד אירו בשנת 2019 ל-13.3 מיליארד אירו בשנת 2023.
    מדובר בקצב צמיחה שנתי ממוצע (CAGR) של כ-19%. צמיחה זו מראה שהחברה ממשיכה להגדיל את בסיס ההכנסות שלה בקצב משמעותי.
  • הוצאות גולמיות של ספוטיפיי גדלו מ-5 מיליארד אירו בשנת 2019 ל-9.9 מיליארד אירו בשנת 2023, בקצב זהה להכנסות. הוצאות אלו כוללות:
  • תמלוגים: תשלומים לחברות תקליטים, מו"לים ובעלי זכויות אחרים עבור הזרמת התכנים.
  • עמלות צדדים שלישיים: תשלומים לעיבוד עסקאות מנויים, שירותי מחשוב ענן, שירות לקוחות, ועלויות הזרמה.
  • הרווח הגולמי של ספוטיפיי הסתכם בשנת 2023 בכ-3.4 מיליארד אירו, גידול של 97% בהשוואה לשנת 2019. הרווחיות הגולמית של החברה נעה סביב ה-25% לאורך השנים הללו, מבלי להציג שיפור או הרעה משמעותית.

הוצאות התפעול של החברה כוללות:

  • מחקר ופיתוח (R&D): שיפור הפלטפורמה ופיתוח מוצרים חדשים.
  • הוצאות כלליות ומנהליות (G&A): עלויות תפעוליות שוטפות כמו הנהלה, משפטים ומשאבי אנוש.
  • שיווק ומכירות: גיוס משתמשים חדשים והרחבת בסיס המנויים. הוצאות אלו צמחו מ-2 מיליארד אירו בשנת 2019 לכ-3.8 מיליארד אירו בשנת 2023, גידול של כ-114%.
שורה תחתונה:
  • הפסד תפעולי: בשנת 2023 החברה רשמה הפסד תפעולי של (446) מיליון אירו.
  • הפסד נקי: את 2023 סיימה ספוטיפיי עם הפסד נקי של (523) מיליון אירו.

למרות שהכנסות החברה צמחו בקצב מרשים של כ-19% בשנה, ניכר כי החברה עדיין מתקשה להגיע לרווחיות, בעיקר בשל גידול בהוצאות התפעוליות בקצב גבוה יותר מהכנסותיה. עם זאת, התמקדות בפיתוח טכנולוגי, הרחבת קהל המנויים ושיפור היעילות התפעולית עשויות להוות מנועי צמיחה ורווחיות בעתיד.

מה קרה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2024?

שנת 2024 נראית כנקודת מפנה משמעותית עבור חברת ספוטיפיי, עם שיפורים בולטים בכל פרמטר פיננסי מרכזי.
  • הכנסות החברה צמחו בכ-20% לעומת התקופה המקבילה ב-2023 והסתכמו ב-11.4 מיליארד אירו. מדובר בהמשך מגמת הצמיחה המרשימה שהחברה הציגה בשנים האחרונות.
  • הרווח הגולמי של החברה הסתכם בשלושת הרבעונים הראשונים של 2024 בכ-3.3 מיליארד אירו, גידול של 38.8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
  • רווחיות גולמית: ניכר שיפור חד ברווחיות הגולמית, שעלתה לכ-30% לעומת כ-25% בעבר. זהו שיפור משמעותי שמדגיש יעילות גוברת בניהול ההוצאות הגולמיות. החברה הצליחה לצמצם הוצאות תפעול בכל הפרמטרים בכ-320 מיליון אירו, צעד שמצביע על מדיניות קפדנית בניהול עלויות, במיוחד לאחר שנים של גידול עקבי בהוצאות.
  • רווח תפעולי: החברה הציגה רווח תפעולי של 888 מיליון אירו, שינוי משמעותי לעומת הפסד של (371) מיליון אירו בתקופה המקבילה ב-2023.
  • רווח נקי: החברה סיימה את שלושת הרבעונים הראשונים של 2024 עם רווח נקי של 771 מיליון אירו, שיפור דרמטי לעומת הפסד של (374) מיליון אירו בתקופה המקבילה.
מדדי תפעול עיקריים:
משתמשים פעילים חודשיים (MAUs): צמיחה משמעותית במשתמשים הפעילים החודשיים מציגה את יכולת החברה להרחיב את בסיס המשתמשים שלה לאורך זמן:
  • בשנת 2019: 271 מיליון משתמשים חודשיים, מתוכם 124 מיליון מנויי פרימיום.
  • בסוף Q3 של 2024: 640 מיליון משתמשים חודשיים, מתוכם 252 מיליון מנויי פרימיום.

השיפור המרשים בבסיס המשתמשים משקף לא רק את הצמיחה הגלובלית של החברה אלא גם את הצלחת מודל ההכנסות הדו-צדדי שלה (פרימיום וAd-Supported).

הכנסה ממוצעת ממנויי פרימיום (ARPU):

נתון ה-ARPU מראה מגמה תנודתית לאורך השנים:
  • 2019: €4.72
  • 2020: €4.31
  • 2021: €4.29
  • 2022: €4.52
  • 2023: €4.39
  • 2024 (שלושת הרבעונים הראשונים): €4.71
לאורך שנים, החברה התקשתה להעלות את המחיר הממוצע שהיא גובה ממנויי פרימיום, וזאת בשל התחרות הרבה מול שחקנים כמו Apple MusicYouTube Music, ו-Amazon Music. אך בשנת 2024, עם שיפור משמעותי בנתון ה-ARPU, החברה הוכיחה שהיא מצליחה למצוא דרכים לשפר את הרווחיות שלה, גם בתנאי שוק תחרותיים. הגענו לסוף הפרק השני ואני מקווה שאתם נהנים כמו שאני נהנה.
בפרק הבא והאחרון בטרילוגיה על Spotify נדבר על המאזן ועל תזרים מזומנים.

חברת ספוטיפיי, חלק ג'

בפרקים הקודמים עסקנו בדוח רווח והפסד של החברה, דנו בהיסטוריית ההפסדים שלה והצגנו את השיפור החד ב-2024, הן בצמיחה והן ברווחיות.
כעת, בפרק האחרון, נתמקד במאזן החברה ובדוח תזרים המזומנים.

מאזן החברה (נכון ל-Q3 2024)

  • נכסים שוטפים: לחברה נכסים שוטפים בסך 7 מיליארד דולר, בעוד שהתחייבויות שוטפות עומדות על 4.1 מיליארד דולר.
  • סך הנכסים: סך הנכסים של החברה מסתכם ב-10.5 מיליארד דולר, לעומת סך ההתחייבויות של 5.9 מיליארד דולר. נתונים אלה משאירים את החברה עם הון עצמי של 4.6 מיליארד דולר.
  • מזומנים והשקעות לטווח קצר: החברה מחזיקה במזומנים והשקעות קצרות טווח בסך 6 מיליארד דולר, המאפשרים לה להתנהל פיננסית בקלות ב-12 החודשים הקרובים.
  • הון בעלי המניות וגירעון מצטבר גירעון מצטבר: בהון בעלי המניות של החברה נרשם גירעון מצטבר בסך (3.4 מיליארד דולר), ירידה מגירעון של (4.2 מיליארד דולר) בעבר. הגירעון נובע מהפסדים מתמשכים בשנים קודמות, אך ניתן לראות התחלה של מגמת צמצום בגירעון זה. גירעון מצטבר נפוץ בקרב חברות טכנולוגיה וסטארטאפים, כמו ספוטיפיי, טסלה (בעבר), ואמזון (בשנותיה הראשונות).

דוח תזרים מזומנים – תמונה אמיתית ומעודדת

כשבוחנים את דוח תזרים המזומנים של החברה, אנו מקבלים תמונה הרבה יותר מציאותית ומדויקת בהשוואה לדוח רווח והפסד. רבים נוטים להתמקד בדוח רווח והפסד, אך לעיתים הוא יכול להיות מטעה, מכיוון שאינו משקף את מצב המזומנים האמיתי של החברה. לעיתים קרובות, דוח זה כולל הכנסות והוצאות שאינן במזומן.
דוגמה: נניח שבשנת 2024, לחברה X היו: 
  • הכנסות: 1,000$.
  • הוצאות לא תזרימיות: תשלום מבוסס מניות: 400$.
  • פחת: 400$.

השורה התחתונה בדוח רווח והפסד: החברה תדווח על רווח של 200$ בלבד, למרות שבפועל היא לא הוציאה 800$. משמעות: דוח רווח והפסד מציג תמונה חשבונאית, אך לא בהכרח את מצב המזומנים האמיתי.

תזרים מזומנים חופשי (Free Cash Flow – FCF):

  • תזרים מזומנים חופשי הוא המדד המרכזי שמציג את מצב המזומנים האמיתי של החברה.
  • תזרים מזומנים מפעילות שוטפת-הוצ' הון=תזרים מזומנים חופשי.

התפתחות ה-FCF של החברה:

  • 2019: 440 מיליון אירו.
  • 2020: 183 מיליון אירו.
  • 2021: 277 מיליון אירו.
  • 2022: 21 מיליון אירו בלבד.
  • 2023: 678 מיליון אירו.
  • שלושת הרבעונים של 2024: 1.4 מיליארד אירו!

מה אנחנו לומדים ?

דוח תזרים המזומנים נותן לנו תמונה ברורה ומשכנעת על מצבה האמיתי של החברה. במקרה זה, הנתונים מדגישים את הצלחת המודל העסקי של החברה, שמצליח להכניס מזומן באופן שוטף, גם לאחר שנים של הפסדים חשבונאיים.

כתבו לנו בתגובות מה דעתכם על עתיד החברה?
כל הנאמר בכתבה הוא בגדר דעה אישית, ואין להסתמך עליו לצורך קבלת החלטות פיננסיות. בנושאים פיננסיים יש להתייעץ עם מומחה.
כתבה מאת: ארז לוי
0 0 הצבעות
דירוג כללי
הירשם
להודיע על
guest
0 תגובות
הוותיק ביותר
החדש ביותר הכי הרבה הצביעו
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות

תוכן עניינים

כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מניית פייפל 2025

מה גרם למניית פייפל [PAYPAL] להתרסק בכ-13%?!

villa for rent in cyprus

כל מה שחשוב לדעת על וילות להשכרה בקפריסין: המדריך המלא

בנקים בארצות הברית

הבנקים בארצות הברית עשו זאת ובענק!!

טסלה

חברת טסלה [TSLA] דוח שנתי, בואו נצא לדרך!!

Spotify

מידע על חברת ספוטיפיי Spotify לשנת 2025 - בואו נצא לדרך!

שוק הקריפטו

תקציר מרענן של המתרחש בשוק הקריפטו לתחילת 2025

0
נשמח לשמוע את דעתכם, אנא הגיבוx