חברת טסלה דיווחה על תוצאותיה לרבעון הראשון של 2023: לפני שאני אתחיל לרשום את המספרים אני רוצה להקל עליי ועליכם וליידע אתכם שאני תמיד עושה השוואה של המספרים שקיבלנו ברבעון הנוכחי אל מול הרבעון המקביל של שנה קודמת.
הכנסות החברה גדלו ב-24% ל-23.3B אבל, הוצ' גולמיות גדלו ב-41.5%. הרווח הגולמי ירד ל-4.5B שזו רווחיות גולמית של 19.3% לעומת, רווח גולמי של 5.4B שהגיע לרווחיות גולמית של 29.1%. ירידה של 9.8% ברווח הגולמי זה לא דבר זניח.
אני רוצה רגע לעצור בנקודה הזאת ולהסביר, כי מידי פעם אנחנו נתקלים בחברות שמדווחות על ירידה כזו או אחרת ברווחיות ואנו לא מתרגשים מזה יותר מידי. אנחנו חייבים לשים לב לנקודות "הקטנות" האלו כי יש להן משמעות אדירה. נניח וחברת טסלה הייתה שומרת על אותה רמת רווחיות גולמית כמו ברבעון המקביל הרווח הגולמי שלה היה מגיע ל-6.7B ולא רק ל-4.5B, זה הבדל של 2.2 מיליארד דולר שהולך לרדת לנו ברווח התפעולי וברווח הנקי.
רווח תפעולי של החברה ירד ל-2.6B לעומת 3.6B, מה שאומר שיש ירידה של כ-26% מרבעון מקביל. הרווחיות התפעולית ירדה ל-11.4% לעומת 19.2%.
מה קורה עם הרווח הנקי של החברה?
הרווח הנקי ירד ל-2.5B מ-3.3B מה שאומר שנשאר לחברה 10.7% בכיס לאחר כל ההוצאות. זאת אומרת שמכל דולר שחברה הכניסה נשאר לה 10.7 סנט בכיס. אנחנו יכולים לשער שחלק מהירידה הזאת נגרמה בעקבות ירידת המחירים בשני הרבעונים האחרים אבל החברה ציינה שהירידה ברווחיות נגרמה בגלל:
- עלויות גבוהות יותר של חומרי גלם, סחורות, לוגיסטיקה ואחריות.
- רמפת עלות ייצור של 4680 תאים.
- הכנסה נמוכה יותר באשראי ועוד.
מה לגבי ייצור ושילוח?
אז ככה:
החברה יצרה 440,808 ברבעון הנוכחי שזה גידול של 44%. מדובר על מודל S\X ומודל Y\3. סה"כ שילוחים הגיעו ל-422,875 שזה גידול של 36%.
החברה ציינה שברבעון הראשון של 2023 דגם Y נבחר לרכב הנמכר ביותר באירופה יותר מכל סוג אחר. המפעל בשנחאי עובד כמעט על קיבולת מלאה ומשם החלו מכירות של רכבי טסלה לתאילנד. הייצור של ה-Cybertrack יהיה בהמשך השנה.
מאזן החברה
לחברת טסלה יש מאזן חזק מאוד ויש לה 22.4B מזומנים, תזרים מזומנים מפעילות שוטפת ירד ל-2.5B מ-4B ברבעון מקביל ותזרים חופשי (FCF) עמד על 440 מיליון דולר בסה"כ לעומת 2.2B ברבעון מקביל. ירידה זו נבעה בגלל פעילויות מימון אחרות, כולל החזרי חובות והוצ' שהולכות וגדלות מרבעון לרבעון.
הייתה נקודה מאוד מעניינת שנתקלתי בה במאזן בעמודת הנכסים וזה היה הגידול במלאי, ברבעון הראשון של שנת 2022 המלאי עמד על סך 6,691 מיליארד דולר וברבעון הנוכחי המלאי גדל ל-14,375 מיליארד דולר. זה גידול של 114%!! ייתכן שזו אחת הסיבות מדוע החברה מורידה מחירים..
יש לחברה עוד כמה מגזרים בהכנסות החברה אבל הם לא כל-כך מהותיים ולכן אני אגע בהם ממש בקטנה, היו ברבעון הכנסות של 521M בעקבות תמריצים שממשלות נותנות כדי להפחית את פליטת הפחמן. חברת טסלה מאפשרת גם השכרת רכבים וברבעון הנוכחי ההכנסות מהשכרה הגיעו ל-564M. שני הפרמטרים שציינתי הציגו ירידה של 262M. קיימות גם הכנסות מייצור ואגירת אנרגיה וגם משירותים אחרים,
הכנסות אלו הגיעו ל-3.3B אבל המגזרים האלו עדיין עם רווחיות קטנה מאוד.
ללא ספק חברה מרתקת עם המון פוטנציאל אבל כמובן שאי אפשר להתעלם מהעובדה שככל שהיא גודלת ככה הרווחיות שלה נפגעת לעת עתה.