השבוע חברת טסלה בבעלותו של אילון מאסק פרסמה את תוצאותיה לרבעון השני של 2023 והדוח היה מרתק מאוד. היו נתונים חיובים מאוד אבל מנגד היו גם נתונים שמראים לנו האטה רצינית בחברה למרות שהמכירות ממשיכות לעלות.
קצת מספרים
- צפי רווח למניה – 0.79$
- בפועל – 0.91$.
- צפי הכנסות – 24.3B
- בפועל – 25B
כמו שאפשר לראות המספרים היו מעל הצפי גם בשורה התחתונה וגם בשורה העליונה.
בדוחות טסלה יש נתונים חשובים מאוד שמראים לנו כמה רכבים החברה מסרה וכמה רכבים החברה יצרה ברבעון. החברה מסרה 466,140 רכבים שזה גידול מדהים של 83% מהרבעון המקביל של שנת 2022, החברה יצרה 479,700 רכבים שזה גידול מטורף של 90% מהרבעון המקביל של שנת 2022.
אני מניח שכולנו יכולים להסכים שמדובר בגידול מרשים מאוד וזה מתאפשר בעזרת המפעלים שהחברה הקימה בשנים האחרונות.
הכנסות החברה ברבעון השני צמחו ל-25B אבל ממכירת רכבים ההכנסות היו כ-21.3B, גידול של 46% מרבעון מקביל של שנה קודמת. עלות ייצור הרכבים הסתכם ב-17.2B שזה גידול של 63% מרבעון מקביל. הרווח הגולמי של החברה היה 4.5B שזו צמיחה של 7% מרבעון מקביל. הרווח התפעולי של החברה הסתכם ב-2.4B שזה קיטון של כ-3% מרבעון המקביל, הרווחיות התפעולית הייתה 9.6% וירדה כ-5% מרבעון מקביל. הרווח הנקי היה 2.6B שזה 10.5% מסך הכנסות החברה ואם אתם תוהים איך ייתכן שהרווח הנקי היה יותר גבוה מהרווח התפעולי זה בגלל הכנסות של כ-210 מיליון דולר שנבעו מהכנסות מריבית.
תראו, הגידול בייצור ומסירת רכבים מרשים מאוד, ברבעון הראשון של 2021 החברה מסרה 184,877 רכבים ויצרה 180,338 רכבים. זאת אומרת שמתחילת הרבעון הראשון של 2021 החברה הגדילה את הייצור ב-166%, ומסירות רכבים גדלו באותה תקופה בדיוק ב-152%.
עד כה המספרים היו טובים ומרשימים למרות שהרווחיות נפגעה בעקבות הורדת מחירים בשני הרבעונים האחרונים. מבחינתי הורדת מחירים זה אקט בין הכי גרועים שחברה יכולה לעשות אבל אילון מאסק חשוף להרבה יותר מידע מאיתנו והוא ידע שהורדת מחירים היה צעד בלתי נמנע!
אני אתן דוגמא:
ברבעון הרביעי של 2022 הכנסות החברה ממכירת רכבים הייתה 20.2B וברבעון השני של 2023 הכנסות החברה ממכירת רכבים היה 20.4B. (אני כותב ממכירת רכבים כי יש לחברה גם הכנסות משירותים וייצור אנרגיה).
כמה מכירות החברה מסרה?
ברבעון הרביעי של 2022 החברה מסרה 405,278 רכבים, ברבעון השני של 2023 החברה מסרה 466,140 רכבים. זאת אומרת בחישוב פשוט אנחנו מבינים שהחברה מסרה 60,862 רכבים יותר והמכירות לא צמחו!
יש כאן בעיה רצינית מאוד שאילון מאסק ידע וראה ולכן פעל בצורה קיצונית, דמיינו מה היה קורה אם מאסק לא היה מוריד מחירים פעמיים? אם לא היה מוריד מחירים, המכירות היו יורדות וגם מסירות רכבים היו עולים בקצב הרבה יותר נמוך.
בעיה נוספת של החברה היא ה-מלאי, ביוני 22 מלאי החברה היה 8.1B, בספטמבר 22 מלאי החברה היה 10.3B, בדצמבר 22 מלאי החברה היה 12.8B, במרץ 23 מלאי החברה היה 14.3B וביוני 23 המלאי נשאר 14.3B. לאחר שאנחנו מבינים את התמונה יותר לעומק, אנחנו יכולים להבין מדוע מאסק פעל כמו שפעל – מלאי החברה תפח בענק ברבעונים האחרונים. דמיינו מה היה קורה למלאי אילו מאסק לא היה מוריד מחירים?
בעיה נוספת של החברה היא ימי מלאי
ברבעון השני של 2023 ימי המלאי של החברה היו 70 ימים ואם נבדוק את הרבעון השני לשנת 2021 אנחנו נראה שימי מלאי היו 52 ימים. אנחנו יכולים להבין מהנתון הזה שלוקח לחברה יותר זמן למכור את המלאי.
*חשוב לי לציין שאומנם אפשר לראות שהמגמה עולה אבל כדי לקבל תמונה אמיתית לגבי ימי מלאי אנחנו צריכים לבצע השוואה מול המתחרות וגם לחשב ממוצע של פרק זמן ארוך יותר ולא לתת חשיבות גבוהה מידי לרבעון אחד.
נקודה נוספת – פרסום
אילון מאסק הוא המותג של החברה וזה חסך הון תועפות לחברה כי היא לא הייתה צריכה להשקיע בפרסום. היותו המותג של החברה חסכה המון כסף בפרסום אבל לאחרונה מאסק אמר שהוא כנראה מתכוון להתחיל לפרסם. ברגע שאתה מתחיל לפרסם אתה לא עוצר ולכן אנחנו מבינים שהוצ' פרסום "ינגסו" בעתיד ברווחיות.
אני לא רוצה שתחשבו שאני אנטי טסלה ואני די בטוח שיש לחברה עוד פוטנציאל אדיר. יש לחברה הכנסות משירותים ואנרגיה שהסתכמו ב-4B ברבעון האחרון ואני חושב שעם השנים החברה תציג צמיחה יפה בנתונים האלו וזה יהיה מקור צמיחה מעניין מאוד. יש את ה-Cybertrack המדובר שהחברה אמרה שהיא תתחיל את הייצור בהמשך השנה.
החברה ציינה שהיא החלה בייצור של מחשב העל Dojo שלה כדי להכשיר את צי הרכבים האוטונומיים שלה. ליצרנית הרכב כבר יש מחשב-על גדול מבוסס Nvidia GPU שהוא אחד החזקים בעולם, אבל המחשב החדש שנבנה בהתאמה אישית של Dojo משתמש בשבבים שתוכננו על ידי טסלה.
סיכום
אז מה אתם אומרים על קנייתם רכבי יוקרה? אם תלחצו כאן תוכלו לקרוא כתבה מפורטת על הנושא הזה.