חברת טסלה [TSLA] אתמול פרסמה את תוצאותיה ל-Q1 של 2024 והתוצאות היו מעורבות. זה לא חדש לאף אחד שהתקופה האחרונה לא בדיוק הייתה תקופה טובה למניית החברה ולביצועים שלה. מניית החברה צנחה בשנתיים וחצי האחרונות בכ-60% ממחיר של 414$ ל-138$.
ברבעון הראשון של 2024 היו מספר גורמים שגרמו לתוצאות טסלה להיראות לא מי יודע מה, החברה הורידה מחירים כבר תקופה ארוכה ועדיין ממשיכה להוריד מחירים מה שפוגע ברווחיות החברה ממכירת רכבים. במפעל Gigafactory Berlin הייתה הצתה שפגעה בייצור וכמובן שהיה את הסכסוך בים סוף עם הח'ותים מה שגרם להסיט את משלוחי הרכבים דרך מקום אחר. החברה ציינה שקיים לחץ עולמי על רכבים EV מכיוון שיצרניות רכב רבות נותנות עדיפות למכוניות היברידיות.
כמו שראיתם בעיות לא חסר אז בואו ניגש למנה העיקרית, ה-מספרים:
הכנסות החברה הסתכמו ב-21.3B, קיטון של כ-9%, כבר כאן אנחנו צריכים לעצור ולהפנים שהכנסות החברה מורכב ממספר זרמי הכנסות כמו הכנסות מליסינג (רווחיות גבוהה יותר ממכירת רכבים), ייצור ואחסון אנרגיה ומתן שירותים, חלפים ועוד.
כדי שנבין את הנושא הזה טיפה יותר לעומק שימו לב לנתון הבא:
- ב-12 חודשים אחרונים (TTM) ההכנסות מליסינג היו כ-2B.
- ב-12 חודשים אחרונים ההכנסות מייצור ואחסון אנרגיה היו כ-6.1B.
- ב-12 חודשים אחרונים ההכנסות משירותים ועוד היו כ-8.7B מה שאומר שב-12 חודשים אחרונים הכנסות החברה לא ממכירת רכבים הגיע כמעט ל-17B!!
יאללה בואו נמשיך הלאה
- הוצ' גולמיות הסתכמו ב-17.6B, ירידה של כ-6.5% מרבעון מקביל, רווח גולמי הסתכם ב-3.7B עם רווחיות גולמית של 17.3% לעומת רווח גולמי של 4.5B ברבעון המקביל עם רווחיות גולמית של 19.3%.
- הוצ' תפעול הסתכמו ב-2.5B, גידול של 36.7% ורווח תפעולי הסתכם ב-1.1B, ירידה חדה של 56%.
- הירידה החדה נבעה בעיקר בגלל גידול בהוצ' מו"פ של כמיליארד דולר.
- הכנסות מריבית הסתכמו ב-350M והוצ' מריבית היו (76M).
- הרווח הנקי של החברה הסתכם ב-1.1B, ירידה של כ-55% ורווחיות נקייה של כ-5.5% מה שאומר שעל כל 100 דולר של מכירות נשאר לחברה 5.5$ בכיס.
תזרים מזומנים:
תזרים מזומנים מפעילות שוטפת ירד בחדות בכ-90% ל-242M ותזרים מזומנים חופשי (FCF) היה (2.5B). הרבה זמן לא ראיתי תזרים מזומנים שלילי אצל חברת TSLA וזה נבע בגלל הוצ' הון גבוהות יותר בעקבות ה-AI ובגלל המלאי של החברה שהולך וגדל בצעדי ענק.
המלאי של החברה זה נתון שאני עוקב אחריו הרבה מאוד זמן וקורה שם משהו מאוד לא מעודד,
- ב-Q1 של 2021 שווי המלאי היה כ-4.1B
- ב-Q1 של 2022 השווי כבר גדל ל-6.7B
- ב-Q1 של 2023 השווי גדל ל-14.3B ובסוף ה-Q1 של 2024 זה המשיך לעלות ל-16B!!
אני אישית לא מחזיק במניות החברה אבל זה נתון שהיה מדליק לי נורה אדומה מה גם בואו לא נשכח שהחברה הורידה מחירים מספר פעמים וזה עדיין לא עזר להקטין את המלאי.
נתונים נוספים על מניית טסלה:
המשפט שאני ארשום אולי מעט יצחיק אנשים אבל אני חושב שבעוד 10 שנים ההכנסות והרווחיות של החברה יהיה בעצם מייצור ואחסון אנרגיה ולא בהכרח מרכבים. כל רבעון החברה מדווחת על גידול בפריסת "לוקיישנים" של החברה, ספירה זו כוללת מיקומי מכירות, מכירת חלפים ושירות ברחבי העולם ובסוף הרבעון זה הגיע ל-1,258 מיקומים. בנוסף יש את Mobile service fleet שגדל משנה לשנה וזה מיקומים של שירותי טכנאים שיגיעו אלייך לאחר הסבר מפורט דרך הטלפון של התקלה. הסוף הרבעון היה גידול של 12% ל-1,897.
עמדות טעינה של החברה ממשיך לצמוח במספר דו ספרתי מרבעון לרבעון ונכון לסוף הרבעון החברה כבר פרסה 6,249 עמדות עם גידול של 26% מרבעון מקביל.
מה עוד? "העתיד הוא לא רק חשמלי, אלא גם אוטונומי"
זה המוטו של החברה לאחרונה מכיוון שהחברה החלה עם FSD (נהיגה עצמית מלאה). החברה ממשיכה לעבוד על פרויקט "לא בארגז" של המוצר הרובוטי שלה. בשבוע אחד באפריל החברה יצרה מעל ל-1,000 משאיות CyberTrucks בסין. הרווחיות של ייצור אנרגיה ואחסון אנרגיה עומד על כ-25% וזה יהפוך בעתיד לנדבך רציני מאוד אצל החברה. מסוף פברואר 2024 החברה החלה לאפשר שימוש לרכבים חשמליים נוספים של חברות אחרות בעמדות טעינה שלה וזה מעולה!
"בקיצור" המספרים בדוח היו לא מי יודע מה אבל הסיפור מאחורי המספרים מרתק הרבה יותר, אני אישית לא מחזיק במניות החברה אבל אני חושב שהעתיד של החברה מזהיר מאוד!