כמה שווה החברה? המושג Valuation בא לתאר את תהליך "הערכת השווי" שמשקיע ערך עושה לחברה בה הוא מעוניין להשקיע. במילים, אחרות, המשקיע מחשב כמה העסק שווה עבורו.
אני נמנע מהשימוש במושג 'הערכת שווי' היות וזה מושג ששגור בפי רואי החשבון שמבצעים חישובים על פי כללים נוקשים. לעומת זאת, כשמשקיע עושה Valuation לחברה הוא מנסה לשערך כמה העסק שווה עבורו. במקרה הזה אין חובה להיות מדוייק. עדיף להיות צודק בערך מאשר טועה במדוייק. יש מספר טכניקות שמשמשות משקיעי ערך בתהליך ה- Valuation, רובן מבוססות על DCF שמשמעותו Discount Cash Flow.
ההנחה שעומדת מאחורי כל טכניקות ה-DCF היא שהעסק שווה למשקיע את סך תזרים המזומנים העתידי, מהוון להיום. (אין צורך להכנס לפניקה מההגדרה כי כשלומדים את זה בצורה מסודרת אז זה פשוט וברור). כמעט כל משקיע ערך משתמש באחת הטכניקה של DCF עבור ה- Valuation, וכך גם אני.
אני משתמש בשתי טכניקות עבור Valuation:
- הראשונה מבוססת בעיקרה על DCF בשילוב פרמטרים הקשורים לשוק ההון.
- השנייה מבוססת על טכניקה מעניינת שבאפט פירט לגביה באחד ממכתביו למשקיעים.
חשוב להבין שכמעט תמיד תהליך ה-Valuation יהיה מבוסס על הנחות מסויימות לגבי העתיד של העסק, ומכאן ברור לנו שמדובר בשיערוך, ולכן אין לצפות שהתוצאה תהייה מדוייקת.
אם תחשבו על זה, כל דבר שקשור לעתיד הינו שיערוך ולא יותר, וברגע שמבינים את זה אז קל לשחרר את הצורך בלהיות מדוייק וניתן להתרכז בדברים החשובים באמת.
מה שחשוב בתהליך ה- Valuation זה שבסופו יש למשקיע מושג כמה החברה שווה עבורו. האם זה המחיר שאני אשלם עבור המניה? כמובן שלא! אני אשלם הרבה פחות.
מדוע ואיך? במאמר של שבוע הבא.