היתרון התחרותי שיש לחברה זה מה שמבדל אותה מהמתחרים, וזאת החברה שבה נרצה להשקיע. וורן באפט מכנה את היתרון התחרותי שיש לעסק בשם 'חפיר כלכלי' (Economic Moat) היות וחפיר זוהי תעלת המים העמוקה שהקיפה מצודות בימי הביניים ומנעה מגנבים לשדוד את האוצרות החבויים במצודה.
למה הפרמטר הזה חשוב למשקיעים מנוסים?
בתור משקיע אני מחפש את היתרון התחרותי שיש לחברה ומנסה לשערך את עוצמתו. זהו הפרמטר החשוב ביותר מבחינתי שאינו נמדד במספרים. ככל שהיתרון התחרותי חזק יותר, כך יכולה החברה להתמודד בהצלחה עם התחרות ולצלוח זמנים קשים. כעיקרון, יש מספר סוגים של יתרונות תחרותיים (חפירים) שחברה יכולה לפתח עבור עצמה, וכל המרבה הרי זה משובח:
- חפיר מסוג מותג. אנשים רוצים לרכוש מותגים (חסם כניסה למתחרים).
- חפיר שמקשה על הלקוחות לעבור למתחרים. זה מצב שבו הלקוחות לא יכולים או לא רוצים לעבור למתחרים (חסם יציאה ללקוחות).
- חפיר של רגולציה שבו החקיקה מגנה עליכם מתחרות (חסם כניסה למתחרים).
- חפיר מסוג מחיר זול. אם אתם יודעים לייצר ולמכור בזול ביחס למתחרים אז יש לכם חפיר (חסם כניסה למתחרים).
- חפיר של סודות ופטנטים שמגינים עליכם מתחרות (חסם כניסה למתחרים).
- חפיר מסוג אפקט רשת שבו יש לכם פלטפורמה שמשתמשים בה המון אנשים וזה מאפשר לכם לאסוף מידע ולמכור פרסומות (חסם כניסה למתחרים וחסם יציאה ללקוחות).
להפתעתם של אנשים רבים, למרבית העסקים אין יתרון תחרותי שמבדל אותם מהמתחרים ולא קל לנקוב בשמות של עסקים כאלו מהסביבה היום-יומית שלנו בה אנחנו קונים מוצרים ושירותים.
להלן מספר דוגמאות בשוק הישראלי: יתרונות תחרותיים (חפירים)
האם יש הבדל אמיתי בין קסטרו לרנואר?
בתור לקוח החנויות של שתי הרשתות בקניונים נראות דומות מאוד וכך גם הבגדים ששתי הרשתות מוכרות. אין לי שום העדפה של חנות אחת לעומת האחרת כל עוד הבגד שאני קונה נראה טוב בעיני ובמחיר שמתאים לי.
אחרי שקניתי אני בד"כ לא מסוגל לומר אם הקניה התבצעה בקסטרו או ברנואר.
האם יש הבדל אמיתי בין סופר פארם לניו פארם?
מעבר לעובדה שאני לא מסוגל לומר מי מהרשתות שינתה את שמה בשנים האחרונות, שתי הרשתות משקיעות בפרסום ועם זאת בתור לקוח אני לא מבדיל ביניהן.
פנים החנות של שתי הרשתות נראה מאוד דומה, חווית הקניה של תרופות בבית המרקחת שבתוך הרשתות הוא זהה וגם חווית הקניה של מוצרים אחרים דומה מאוד.
בתור לקוח לא אכפת לי אם אני נכנס לסופר פארם או לניו פארם היות ואף אחת מהרשתות לא מצליחה לבדל את עצמה מבחינתי.
האם יש הבדל אמיתי בין צומת ספרים לסטימצקי?
פעם צומת ספרים היוו אלטרנטיבה זולה לסטימצקי אבל מאז שצומת ספרים נכנסו לקניונים אין הבדל אמיתי בין רכישת ספר ברשת אחת לעומת רשת אחרת.
מסתבר שרק מעט עסקים מצליחים לבדל את עצמם מהמתחרים ולייצר לעצמם יתרון תחרותי חזק. מדובר בעסקים שהם הדובדבן שבקצפת. כמשקיע ערך אני מחפש קודם כל את העסקים הללו ואת היתרון התחרותי שלהם. זה מה שמבטיח לי שאני משקיע בחברות הטובות ביותר.
קחו לדוגמא את קוקה קולה
לחברה יש חפיר של סודות ופטנטים היות והנוסחה של המשקה היא סוד שלא פוצח למעלה ממאה שנים, ובנוסף המשקה הוא מותג. החפירים הללו מאפשרים לחברה למכור ולהרוויח במשך שנים רבות ואף להעלות מחירים כאשר העלויות גדלות.
קשה מאוד להתחרות בקוקה קולה ועוצמתם של החפירים נותנים למשקיע ביטחון שהחברה תמשיך להתקיים ולשגשג בשנים הקרובות.
בשורה התחתונה
אם אתם עצמאים או בעלי עסקים אז כדאי שתשאלו את עצמכם מה מבדל אתכם מהמתחרים בעיני הלקוחות שלכם ועד כמה חזק הבידול. אם אין לכם תשובה אז כדאי שתעצרו ותחשבו היטב איך אתם בונים לכם בידול שכזה, אחרת אתם רק "עוד עסק" שמחר עלול להעלם.